» Click AICI ca să te abonezi la ȘTIRILE RV pe mail

Unknown-1

9/11 a fost un moment de cotitura nu numai in ceea ce priveste securitatea mondiala dar a adus schimbari fundamentale in filozofia de business a companiilor aviatice.

Terorismul a ajuns instantaneu scuza tuturor frustratilor care lucreaza in aeroporturi sau pe liniile aeriene. Serviciul de transport aerian nu a mai fost un serviciu. A devenit un soi de corvoada necesara. Business-ul de transport pasageri s-a gripat si a capatat conotatii militare. Au aparut reguli, mii de reguli, unele de-o absurditate vecina cu schizofrenia.

Unknown-3

Si atunci totul s-a schimbat!

Personalul din aeroporturi si de pe liniile aeriene care pana ieri erau implicate intr-un domeniu constient ca transportul aerian este un serviciu care trebuie facut bine si cu gandul la client s-a trezit peste noapte transformat intr-un soi de personal de securitate cu sarcini eminamente de control. Iar cand oamenii devin controlori intr-o forma aproape generalizata apar imediat problemele de excese facilitate de o legislatie care le-a oferit puteri discretionare practic fara nicio supervizare.

Primul semnal de transformare in gardieni a fost schimbarea denumirii de “stewardese” in “insotitoare de bord”. Azi daca esti destul de tampit sa i te adresezi vreunei babe in uniforma care se uita la tine chioras fara sa aiba strabism, vreunei grase de doua ori mai lata decat caruciorul pe care il impinge pe culoar sau vreunei acrituri care iti raspunde dusmanos ca sarpele Ka al lui Mowgli scuipandu-te cu saliva, cu apelativul “stewardesa” risti sa fii zvarlit din avion si preluat de securistii din aeroport.

images-20

Stresul unui business concentrat pe securitate SI APROAPE ZERO pe serviciul bine facut, pe confort si pe o atitudine politicoasa fata de pasageri s-a propagat in creierul intregului personal care a inceput sa-si inchipuie ca sunt de fapt un fel de gardieni, de paznici de puscarii aeriene. Va amintiti filmul Con Air?

Zbori? Ok! Te calcam in picioare! Dar inainte de asta iti luam banii!

Aceasta a fost deviza nescrisa, nespusa dar aplicata a majoritatii companiilor aviatice dupa momentul 9/11. Multe companii au pastrat aceasta filozofie si in zilele noastre.

images-10

Coincidenta a facut ca aceasta perioada (vorbim de ultimii 13 ani) sa se suprapuna peste un boom tehnologic si ma refer aici la “deceniul de aur” al telefoanelor mobile, tablete, laptop-uri. Si cum putea un domeniu (aviatic) care devenise aproape schizofrenic cand venea vorba de securitate, sa perceapa, accepte, incurajeze acest boom tehnologic? Pai, cu mari precautii si piedici!

Anuntul facut vineri de AESA (Agentia europeana pentru securitate aeriana) prin care permite folosirea telefoanelor mobile, tablete, laptop-uri la bordul avioanelor, lasand la latitudinea fiecarei companii cum si cand va implementa relaxarea masurilor “de securitate” nu face decat sa confirme cata umilinta au indurat pasagerii avioanelor in ultimii ani ABSOLUT DEGEABA.

Unknown-4

Crede cineva va in ultimele saptamani inainte de vineri 26 septembrie sau in urmatoarele saptamani dupa anunt s-a intamplat ceva semnificativ, revolutionar astfel incat acum brusc nu mai exista riscuri legate de “interferente cu aparatura de bord”?

Nu! Zbori cu Lufthansa spre Buenos Aires cu aceleasi vechituri de avioane construite acum 20 de ani! Si Alitalia, si Air France si companiile americane Delta sau American Airlines zboara cu aceleasi harburi. Daca ii intrebi in anul 2014 de ce nu sunt prize sub scaunele din avion o sa se uite la tine ca la un nebun. Iar daca le aduci aminte ca ai platit poate si 1200 euro pe un bilet la economic o sa-ti raspunda obraznic ca trebuia sa dai 3400 pe unul la business si nu mai aveai probleme. Prize electrice, despre asta vorbim! In anul 2014.

Despre Tarom nici nu vreau sa mai aduc vorba. Faptul ca nu s-a schimbat nimic de ani de zile in flota romana dar implementarea noilor “directive” se va face probabil imediat, spune totul.

Pai atunci care e misterul?

Nu exista niciun mister! Vestitele fraze pe care le-am auzit de mii de ori despre “posibila interferenta cu aparatura de bord” nu au fost decat niste minciuni sfruntate. Sau, ca sa fim mai corecti si sa dam chiar o tenta biblica povestii, “la inceput a fost prostia”. Impletita cu necunoastrea. Apoi a fost prostia combinata cu frica, teama, precautia! Iar in ultimii ani buni a fost doar prostia!

Toata povestea cu telefoanele mirosea a bluf si minciuna sfruntata de multi ani. Daca erai un pic curios aflai ca in SUA (care da si azi trendul in materie de legislatie in domeniu) de multa vreme FAA (Federal Aviation Administration) NU AVEA nicio problema cu folosirea device-urilor electronice. Gigi-contra era FCC (Comisia Federala pentru Comunicatii) care interzisese folosirea telefoanelor la bord inca din anii 90’ dar, ATENTIE!, nu pentru ca ar fi reprezentat vreun pericol pentru siguranta zborurilor ci pentru a proteja companiile de telefonie mobila!

Nu vreau sa intru in povesti tehnice dar as cita un “meserias”:

„O celulă de telefonie mobilă acoperă o zonă de câțiva kilometri. Avioanele zboară la 10 km altitudine, în afara zonei de acoperire.

Chiar dacă ai avea semnal, la o viteză de croazieră de 800 km/h (13 km/minut) ar înseamna să schimbi celula la fiecare câteva secunde. Asta ar însemna haos pentru rețeaua de telefonie, care ar trebui să negocieze conexiunea cu 150 de telefoane mobile și aproape imediat să le predea următoarei celule. Iar la câte avioane sunt într-un moment în aer, ar fi o grămadă de semnale plimbate de pomană.”

La decolare si aterizare exact asta se intampla si azi daca telefoanele raman deschise. “Negociaza” cu celulele de telefonie mobila conectarea la punctele de retea. Numai ca in anii 90” cand FCC a avut obiectii aceasta “negociere” se facea greoi si dura mult. Ulterior tehnologia a performat iar digitalizarea retelelor a rezolvat toate inconvenientele. Inca din 2005 FCC a renuntat la multe din obiectiile sale.

Sesizati va rog ca a fost vorba intodeauna in ultimii aproape 10 ani NU DE SIGURANTA AVIONULUI SAU PASAGERILOR ci de banii companiilor de telefonie mobila.

Un ultim exemplu:

Ca om care zbor mult (unii ar zice “enorm”) si ca personaj care nu inghit explicatii de genul “d’aia!” sau “ca asa e” am intrebat in stanga si in dreapta mai multe persoane care lucreaza in domeniu care este de fapt adevarul in legatura cu folosirea telefoanelor la bord.

6a9a03a0f838ade305752a2b2e1c0fb6

In primul rand am observat cu surprindere ca toti erau jenati de subiect. Ulterior am aflat si de ce: se simteau vinovati pentru minciunile nesimtite pe care le propagau in mijlocul pasagerilor! La vremea respectiva (sunt cativa ani buni) nu am inteles prea bine cum sta treaba si am insistat cu intrebarile.

Asa am mai identificat o categorie in randul celor care trebuiau sa ofere raspunsuri: “secretosii”. Pur si simplu nu voiau sa raspunda sau ocoleau cu dibacie raspunsul. Era ciudat! Ulterior am inteles de ce nu raspundeau. Dar pana sa inteleg am insistat.

Si atunci un prieten american, Andrew Harris,  care se ocupa fix cu intretinerea tehnica a avioanelor de pasageri, disperat de insistentele mele mi-a raspuns:

“Razvane, nu exista nicio sansa ca aparatura de zbor sa interfereze cu telefoanele mobile. Zero! Lucreaza pe frecvente diferite, nu au nicio legatura. Nu s-a intamplat niciodata vreun eveniment, nu a existat niciodata vreun accident generat de telefoane mobile desi statistic in fiecare zbor sunt zeci care raman uitate deschise, pur si simplu totul este o MINCIUNA DE SISTEM!”

images-21

Marturisesc ca am ramas perplex! Omul era specialist asa ca l-am crezut dar ceva imi scapa.

Asa ca am insistat cu intrebarile!

Si am mai primit o explicatie:

“Pe vremuri, subliniez, pe vremuri, anumite telefoane gen generatia NMT (n.a: va mai aduceti aminte vechile “caramizi” Nokia ; americanii au avut unele si mai mari, AT&T; pe care le purtam mandri dupa noi si ne rupeau gentile si buzunarele de la pantaloni sau ne largeau cureaua?) INCERCAU IN ZADAR sa se conecteze la retele in special la decolare si aterizare. Care era maximum de problema? Pai pilotii auzeau uneori in casti anumite pacanituri care indicau aceste incercari de conectare. “

Asta a fost maximum de pericol si discomfort pentru aviatia mondiala pricinuit de telefoanele mobile in ultimii 15 ani si mai bine. Scandalos! Aproape ca nu iti vine sa crezi!

images-13

Ups! We’ve got an obsession!

Caraghios! Si pentru atata lucru trebuiau sa treaca 15 ani ca sa permiteti telefoane si laptop-uri la bord? Si dincolo de orice OPINIE PE SUBIECTUL ASTA, chiar era nevoie de ATATA MINCIUNA si spalatura pe creier?

Pentru ca daca auzi ani si ani pe fiecare zbor ca telefoanele mobile, tablete, laptop-uri ar putea interfera cu aparatura de zbor efectiv la un moment dat multi se trezesc cu creierul spalat si cred fara sa mai chestioneze nimic. Un fel de Antena 3 care transmite pensionarilor cat de nevinovat si ce victima este musiu Voiculescu.

Ce i-a facut pe nord-americani si apoi pe europeni sa se “razgandeasca”? Grija pentru confortul pasagerului? Nici vorba! Tot banii. Servicii, politete si confort este ceva ce nu pot “duce”  creierele lor in acest moment.

Cativa specialisti cu mintea mai putin otravita de reguli absurde si explicatii mincinoase au venit cu o solutie simpla care poate genera bani muuulti chiar pe durata zborului cand compania a incasat banii pasagerilor si tocmai consuma combustibil: sa instaleze o mini-celula telefonica si un access point in interiorul avionului. Creaza astfel o retea telefonica si o legatura la internet. Cat costa asa ceva? 1-2000 USD! Retelele sunt conectate nu la Pamant ci la cer: satelitii de telecomunicatii, multi cu acoperite planetara deja. Asadar ce puteai sa faci inainte cu telefonul ala cu fir, poti face acum prin reteaua avionului. Plus semnalul de internet. Nicio scofala. Ce rezolva aceasta solutie? Pai telefoanele intuiesc celula cu semnal  mult mai puternic decat cele de la sol si nu mai incearca sa se conecteze. In plus poti vorbi pe mobil la peste 2 euro/minutul iar pretul pe Mb de internet este obscen. Americanii mai detin un sistem cu celule de internet la sol care sunt indreptate spre cer dar asta e subiectul altui material. Bineinteles povestea asta cu reteaua in interiorul avionului conectata la sateliti nu este obligatorie si nu va fi implementata complet decat dupa ceva ani. Oricum toate avioanele noi au in “echipamentul standard” asa ceva deja.

images-12

Si iata cum goana dupa bani i-a facut pe micinosi sa recunoasca minciuna (nu pe fata dar se intelege usor acum) cu care au intoxicat creierele a sute de milioane de pasageri ani de-a randul.

Bun! Si care este umilinta, o sa intrebe unii. Pai sa fii mintit, luat de prost, intoxicat si pe deasupra obligat sa auzi minciunile astea ABSOLUT PE FIECARE ZBOR pe care il faci, chestia asta este macar o umilinta.

Apoi fetele acre ale stewardeselor (ma incapatanez sa le spun asa fara sa consider ca e vreo jignire) mult mai predispuse sa te controleze decat sa te serveasca accentueaza sentimentul ca esti un intrus intr-o lume a oamenilor rai.

images-15
Am cautat poze cu insotitoare de bord grase sau urate.
Nu am gasit
Poze fac numai alea dragute desi au ajuns minoritare.
Nu-i nimic
Le puteti gasi pe klm, british, air france, lufthansa, delta si cateodata pe tarom.

„Reguli”, „reguli”, „reguli”, „asta e regula acestei companii”, „acestea sunt regulile noastre”, „este obligatoriu”, „nu puteti face asta”, „nici asta”…. sunete cunoscute din momentul in care intri in aeroport si pana vine taxiul sa te ia de acolo la sosire.

Mai nou, niste cretini pe anumite linii (inclusiv Tarom, unele zboruri) dau plictisitoarele fraze cu instructiuni inainte de decolare dar si imediat dupa decolare in 2-3-4 limbi la maximum de volum in cabina avionului. Sa te fereasca Dumnezeu sa-ti fie somn! Savarsesti o grava abatere ca nu asculti a 1463-a oara cu atentia treaza, concentrarea la maxim si urechile ciulite aceleasi si aceleasi vorbe pe care ajungi sa le stii pe dinafara. Si descoperi periodic ca multe sunt minciuni.

images-16

Si pentru ca americanii vor sa fie primii in toate, nu exista conditii mai mizerabile si oameni mai nepoliticosi decat oficialii de pe aeroporturile si liniile americane. Daca nu crezi, zboara cu Delta . Iar daca esti chiar masochist, fa-o din New York! In difuzoarele aeroporturilor americane nu auzi decat amenintari. Daca ajungi la aeroport cu cele minim 3 ore inainte de zbor cat cer mult-prea-prelungitele formalitati americane ai timp sa asculti in difuzoare cele 1357 de moduri in care ti se va ridica dreptul de a te sui in avion.

De pilda am auzit cu urechile mele cum NU ai voie “sa faci glume cu agentii FTA, in caz contrar ti se va refuza imbarcarea”. Si multe alte exemple!

Unknown-5
Fata urata si gretoasa de la check in, controlorul de la filtrul de securitate, agentul de politie care iti stampileaza pasaportul, domnul evervat continuu care face imbarcarea si insotitoarea de bord nepoliticoasa au ajuns precum romanasii angajati la birourile de viza ale tarilor Schengen in anii 1990-2005:
Stiti, mi-am dorit intotdeauna dupa relaxarea vizelor sa intalnescu unul dintre cei care umileau, jigneau, spalau cu tine pe jos doar pentru ca el ca angajat roman al unei tari Schengen dadea vize si tu aveai nevoie de ea. Mi-am dorit sa intalnesc unul si sa-i bat obrazul pentru modul scandalos si total inacceptabil in care se comportau cu conationalii sai in acea perioada. N-am avut ocazia. S-au topit efectiv dupa ce nu au mai putut fi Dumnezei pe Pamant.

Meet_the_Parents

Si pentru ca lucrurile se schimba greu in bine in aceasta industrie nu ne ramane decat sa asteptam si sa ne pastram simtul umorului

Ben Stiller si Rober De Niro au “protestat” cu talent si amuzament vis-a-vis de aproape schizofrenica filozofie de business in aeroporturile si in avioanele americane. Urmariti aici filmul si ca sa faceti legatura cu ce tot spun eu pe aici mergeti la minutele: „1.27.50 – 1.28.32” si „1.32.11 – 1.36.14”. Veti revedea niste faze antologice de un umor fantastic si de un realism pe care numai talentul incredibil al actorilor il face suportabil. Secventa de la momentul 1.33.00 este efectiv GE-NI-A-LA!

Unknown-7 images-19
Apropo! Am si eu o nedumerire nelamurita inca: De ce mananca lumea in avion? Pe zboruri de 2 ore sau 12 ore masa la bord cu o mancare de catering ieftin reincalzita a devenit un ritual greu de explicat. Stie sa raspunda cineva? Majoritatea dintre cei care zboara daca li s-ar pune in fata aceeasi mancare pe care o rad in avion de parca e ultima inainte de o mare foamete, ar sari efectiv la bataie.
images-4
PS. Fiecare dintre noi a avut un “prim zbor”. Eu aveam vreo 12 ani si tatal meu (avusese sansa unor delegatii in strainatate) s-a indurat de mine si de fratele meu sa ne ia cu el intr-un zbor Tarom de 35 min pe ruta Craiova-Bucuresti. Dupa 30 de ani tin minte doar un AN24 care scotea niste zgomote de ziceai ca o sa se rupa in bucati si frumoasele stewardese care ii alimentau cu wisky pe pasageri ca sa nu bage in seama respectivele zgomote.
Si ma gandesc cu jind ca pe vremuri partea cea mai placuta a unei vacante era drumul cu avionul pana la destinatie. Azi reprezinta perioada de timp pe care am prefera sa o parcurgem criogenati!
images-5 images-9

Acest articol este proprietatea Reporter Virtual și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

ȚI-A PLĂCUT? DĂ MAI DEPARTE:

 
 
 

ETICHETE:

Votează: Foarte slabSlabMediocruBunFoarte bun (5 voturi, media: 4,20 din 5)
Încarc...

Related Posts

NOTĂ: Vă rugăm să comentați la obiect, legat de conținutul prezentat în material. Orice deviere în afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afișarea de anunțuri publicitare, precum și jigniri, trivialități, injurii aduse celorlalți cititori care au scris un comentariu se va sancționa prin cenzurarea parțială a comentariului, ștergerea integrală sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine integral autorului comentariului.

11 comentarii

  1. bani din net spune:

    Locuri de munca in toata tara! Oferim din start din start bataie de joc si neseriozitate. Voi munciti, nopi nu platim! „Info” la adresa de email:banii.acasa@gmail.com

  2. lmihai spune:

    D-le Corneteanu articolul d-stra de acum se adreseaza segmentului din populatie care au ca mijloc de deplasare – avionul( cred ca acel segment nu depaseste 20% cu indulgenta), pt, afaceri, vacante, interes de serviciu, etc.
    Informarea corecta a populatiiei care va merge la vot ffcurand, dezastrul in care vom fi aruncati, jaful demn de lumea a treia la bugetul statului( implicit buzunarului nostru), cele
    2 cazuri:Microsoft si rafinaria Lukoil( va aduceti aminte cand ati spus ca ar trebui sa boicotam aceste benzinarii?), exemplele ar putea continua…acestea ar trebui sa fie prioritatile situlul RV!
    Acestea sunt astepaterile , poate, ale unora dintre noi!

    • Andreea spune:

      Domnule Mihai,
      Asteptarile dvs. pot fi satisfacute pe inca o suta de site-uri din presa romaneasca, inclusiv la televizor si radio. Marea majoritate a oamenilor prefera sa mai auda si opinii, nu numai fapte fapte fapte, mai ales ca ele nu au de fapt rezultate. De altfel, suntem la rubrica „Opiniile reporterului virtual” deci ma astept sa citesc o opinie, nu despre dosarul Microsoft. Desigur, poate fi si despre Microsoft, dar asta dupa cum spuneam mai sus, s-a acoperit deja in alte sute de website-uri de media romanesti.
      In viata e in general bine sa nu mergeti dupa turma, daca turma e de oi. Eu m-as duce cu o haita de lupi.

      • lmihai spune:

        D-na, D-ra cred ca ati mai auzit” Somnul ratiunii, naste monstrii”, cam in situatia aceasta ne gasim!
        D-l Corneteanu este un jurnalist bine pregatiti si bine informat( comparativ cu multi jurnalisti duplicitari), de aceea consideram ca argumentele domniei sale in privinta unor aspecte din viata reala, ar putea influienta „turma”.
        In rest numai BIne!

    • @lmihai: eu vorbeam despre un fenomen acolo. Subiect relativ netratat in presa. Sigur ca e mai putin popolar decat metro-ul sau autobuzul dar e folosit detul de mult si este foarte scump in comparatie. Deci si asteptarile sunt mari. In fine, putem discuta la infinit pe asta, este important sa tratam si asemenea subiecte mai ales ca lucrurile sunt total in neregula acolo.
      Povestea cu rafinaria Lukoil este de actualitate. Voi reveni pe subiectul asta.

  3. vasile blaga spune:

    Cred ca aceleasi gogosi sunt vandute si in cazul cartelelor telefonice preplatite, care musai trebuie cumparate cu buletinul. In fapt se vede ca folosirea acestor cartele nu a impiedicat serviciile sa identifice convorbirile si utilizatorii in cazuri de coruptie, chiar in Ro, deci mai usor cu „”considerente de securitate”. Este tot o bataie a companiilor de telefonie pentru capturarea neinregimentatilor.
    M-a surprins placut votul din Parlament in aceasta chestiune.

  4. O spune:

    Intotdeauna la Tarom a existat detasamentul „Insotitori de bord” si nicidecum detasament de stewarzi sau stewardese. Presupun ca ai o abordare gresita in aceasta privinta. Cred ca fetele sunt flatate daca le spui stewardese decat insotitoare de bord.
    Si cred ca oamenii mananca in avion mai mult din plictiseala. Un sendvis, o cafea, o bautura racoritoare sau alcoolica mai inveselesc atmosfera si parca trece timpul mai repede.

    • @O: hai sa definim „intotdeuna”. Eu zic ca nu e asa cum zici tu. Sigur, eu am tratat problema generala a schimbarii atat a mentalitatii cat si a denumirii. Dar eu zic ca Tarom avea tot steward si stewardese. ca toti ceilalti.
      cat depre „flatarea” fetelor……. incearca tu sa le spui stewardese si anunta-ma si pe mine. E adevart eu nu am incercat la Tarom, am incercat pe KLM si Lufthansa dar…. mi-a ajuns:)
      Ah! si „O”, eu nu vorbeam de „un sandwich, o cafea”, eu vorbeam de mesele de la bord. Sandwich si cafea, mai treaca-mearga dar mesele alea scarboase? Si chiar si snadwich-ul, ia-l si adu-l in vreo concentratie de corportatisti gen Pipera sau West Gate. Toti zboara si il mananca la bord dar altfel nici nu l-ar atinge.

      • O spune:

        Cu ce companie ai zburat pe lung curier de spui ca mesele sunt scarboase? E adevarat ca de cativa ani toate companiile fac economii la masa din avion. Inainte, de ex, Swiss oferea o mancare exceptionala, dar acum dau doar sendvisuri pe ruta Buc -Zurich.
        De obicei la cursele lungi se da mancare gatita. Si nu mi s-a parut niciodata ca mancarea ar fi scarboasa. Poate la micul dejun, unde intr-adevar e o omleta greu de digerat 🙂
        Eu chiar n-as zbura cu o companie low-cost care nu ofera nimic.
        Iar fetele de la KLM sau Lufthansa cum ar vrea sa li te adresezi in limba lor, daca nu suporta termenul de stewardesa? Exista si alt termen?
        Intereseaza-te la Tarom daca a existat o alta denumire la det de insotitori de bord.

        • „O” : probabil ca nu am fost destul de explicit … greseala mea. Eu nu am scris materialul asta plimbandu-ma cu autobuzul. Nu stiu daca exista companie importanta pe aceasta planeta cu care sa nu fi zburat. In in ultimii 18 ani, nu de ieri. Si nu vorbesc in materialul meu despre companiile low cost.
          „Flight attendant” este termenul oficial folosit de ei.
          Bineinteles ca m-am interesat. Am sa iti spun dupa ce primesc detalii si istoricul de la tarom, daca tot intrebi de ei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to top