» Click AICI ca să te abonezi la ȘTIRILE RV pe mail

Peste câteva zile va începe un nou an școlar. Un debut aflat, ca mai mereu în ultimul sfert de veac, sub semnul improvizației, al lipsurilor și al tradiției strămoșești ”las-o, bă, că merge și-așa”. Cum stă învățământul românesc în anul de grație 2017, ce-i lipsește și ce-i prisosește, am încercat să aflăm stând de vorbă cu un reputat specialist în educație, domnul Ștefan Vlaston, președinte al Asociației pentru Educație și Cercetare EDU-CER și fost cadru didactic, cu zeci de experiență în sistemul de învățământ românesc.

 

Domnule Vlaston, doar 44 dintre școlile bucureștene au primit avize de funcționare din partea ISU. Cu celelalte ce facem? Spune doamna Firea o rugăciune și gata, nu mai riscăm să ia foc niciuna?

Situația este dramatică în toată țara. Doar 20% din școlile României au avize de funcționare. Mai grav, nu știe nimeni câte școli stau să cadă în capul elevilor în cazul unui cutremur puternic. Tavanul de la Școala 141 din București a căzut fără victime, pentru că nu erau elevi în clase. Altfel…

Un proiect-pilot al Primăriei Capitalei prevede ca elevii de gimnaziu să fie transportați la școală cu autobuzele. Vi se pare o idee bună? Nu riscă bieții elevi să-i prindă și bacalaureatul în trafic și ei tot să nu fi ajuns la școală?

Este vorba doar de transferul elevilor între două școli, una dintre școli fiind un pericol pentru elevi. Dacă altă soluție  nu există, este bună și aceasta.

Ministerul Educației a anunțat introducerea manualului unic, astfel încât toți elevii să învețe aceeași matematică, aceeași română, aceeași istorie. Ne întoarcem la vremurile când manualele erau tot unice, ba începeau toate și cu același portret?

Este o aberație a ministrului Liviu Pop: reîntoarcerea la manuale unice și la editura unică de stat. Ministrul nu a aflat un adevăr elementar: doar competiția generează calitate. Ministrul Pop, deși tânăr, rămâne „virusat” de microbii comunismului.

Elevii de clasa a V – a nu vor mai avea manuale, ci un fel de ghid pentru vreo 15 materii. Păi nu e mai bine așa, ce atâtea manuale? Un singur ghid, să iasă copilul polivalent, că doar Ion Creangă a învățat doar după Ceaslov și ați văzut ce deștept era. Ce părere aveți în legătură cu această inițiativă a domnului Pop?

O altă aberație, cheltuieli inutile, pentru doar două luni, după explicațiile ministrului. Afirmația făcută de Pop, cum că a moștenit de la guvernul anterior situația manualelor, a fost ironizată însă până și de premierul Tudose, care i-a  spus ministrului că este o influență „post mortem”  a guvernului Cioloș.

Asistăm la o situație ca-n Kafka: directori și inspectori care și-au câștigat postul prin concurs sunt demiși, iar în locul lor sunt numite loaze care au picat concursurile de atâtea ori că nici nu le mai știu ele . E o simplă întâmplare sau o politică deliberată?

Ministrul Pop execută ordinele de la partid, care îl obligă să numească în funcții de conducere persoane din clientela PSD, indicate de liderii locali ai partidului. Politizarea educației revine în forță și depășește  etapele anterioare.

Cum l-ați caracteriza, în câteva cuvinte, pe ministrul Pop Liviu Marian (PLM, pentru prieteni)?

Agramat, incult, fără să înțeleagă ceva din problematica educației, un politruc dominat de virusul comunismului.

Care credeți că e principala problemă a învățământului românesc, la momentul de față și cum s-ar putea ea rezolva?

Sunt mai multe: abandonul școlar la cote alarmante (25-30%), arhitectura curriculară și instituțională veche de 50 de ani, o prăpastie între școală și piața muncii… Apoi, școala funcționează ca un „pat al lui Procust”. În loc să se plieze pe nevoile și cerințele elevilor, se întâmplă exact invers. Școală noastră se plasează pe ultimele două locuri din Europa în clasamentele credibile. Toate aceste probleme nu se pot rezolva decât prin schimbarea filosofiei de guvernare și de management în educație, prin aducerea unor manageri care să cunoască problematica școlii. Sunt necesare echipe de experți independenți de politic, care să facă o radiografie a situației actuale și să propună soluții realiste.

Acest articol este proprietatea Reporter Virtual și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

ȚI-A PLĂCUT? DĂ MAI DEPARTE:

 
 
 

ETICHETE:

Votează: Foarte slabSlabMediocruBunFoarte bun (3 voturi, media: 5,00 din 5)
Încarc...

Related Posts

NOTĂ: Vă rugăm să comentați la obiect, legat de conținutul prezentat în material. Orice deviere în afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afișarea de anunțuri publicitare, precum și jigniri, trivialități, injurii aduse celorlalți cititori care au scris un comentariu se va sancționa prin cenzurarea parțială a comentariului, ștergerea integrală sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine integral autorului comentariului.

3 comentarii

  1. Leonard spune:

    Liviu Pop, un dobitoc de „arghelean” („di la Maramu”) de neintrecut, asa cum numai „adoptatii” de la 1918-1919 pot sa fie. „Adoptatii” astia, cand sunt pe tusa, incearca sa ne convinga ca lucrurile ar merge mult mai bine daca ar fi ei la butoane. Si cand ajung dobitocii astia la butoane… vai si amar! Mai rau ca inainte.

  2. florin spune:

    Ce rost mai are sa discutam despre politrucul asta ? Liviu Pop e ala care s-a dus, tot ministru fiind, si a intrerupt brutal sedinta comisiei care discuta plagiatul lui Ponta, dupa care a bulibasit comisia completind-o cu alti multi membri care nu aveau ce cauta in ea. Mai are sens sa ne intrebam daca e competent sau stie limba romana ? Cred ca nu, e clar ca e rau intentionat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to top