» Click AICI ca să te abonezi la ȘTIRILE RV pe mail

raport„Raportul privind libertatea presei în România în 2012” a fost lansat astazi in fata sediului SRI in mod demonstrativ. Documentul a fost redactat în cadrul programului FreeEx al ActiveWatch – Agenţia de Monitorizare a Presei (AMP).

ActiveWatch-Agenția de Monitorizare a Presei a apărut în 1994 ca departament de monitorizare a presei la „Academia Caţavencu”. Din iulie 2006, ActiveWatch a devenit organizaţie de sine stătătoare, iar din anul 2004 a devenit membra a retelei „Reporteri fara frontiere”. Agentia este condusa de jurnalistul Mircea Toma.

Potrivit Raportului, pe care il puteti citi AICI integral, in format pdf, cele mai importante evenimente din 2012 cu impact negativ asupra libertății de exprimare au fost urmatoarele:

• Confirmarea existenței agenților sub acoperire în redacții.

• Intensificarea practicilor de poliție politică împotriva unor jurnaliști și activiști civici.

• Înalți demnitari au instigat la intervenția serviciilor de informații și a procuraturii împotriva vocilor critice.

• Reprimarea abuzivă și violentă a protestelor de stradă și din arenele sportive.

• Folosirea instituțiilor media ca arme politice de către patronii de presă a fost mai vizibilă ca oricând, în contextul unui an politic marcat de alegeri locale și parlamentare și de referendumul pentru demiterea Președintelui.

• Partizanatul fățiș practicat de o însemnată parte a mass-media.

• Un număr mare de oameni de presă au intrat în politică.

• Sacrificarea temelor de interes public în favoarea unor dispute politice sterile, inclusiv pe durata campaniilor electorale

• Criza economică a fragilizat și mai mult statutul jurnalistului în raport cu patronatul.

• Încălcarea drepturilor salariale și abuzurile patronatului au devenit un fenomen în piața media, pe fondul crizei

economice.

• Creșterea numărului practicilor corupte de presă care au fost expuse public.

• Abundență a derapajelor editoriale.

• O serie de jurnaliști au fost linșați public de către colegii lor de breaslă.

• Revenirea în forță a discursului naționalist și homofob.

• Presiunile politice exercitate asupra Consiliului Național al Audiovizualului de ambele tabere politice, reprezentate de USL și PDL.

• Perpetuarea controlului politic asupra mediilor publice de radio și televiziune.

• La conducerile radioului și televiziunii publice au fost instalați un fost șef al Serviciului de Informații Externe (TVR) și un fost colaborator al Securității (SRR).

• Oprirea producției editoriale a televiziunii publice pentru șapte luni.

• Blocarea accesului la informații de interes public de instituțiile statului și accentuarea tendinței de decuplare a zonelor de decizie de restul societății.

• Interpretarea dată de unele instanțe noului Cod Civil aduce restrângeri grave libertății de exprimare.

 

Romania, locul 42 in lume

freedom pressÎn anul 2012, România s-a situat pe locul 42 în clasamentul anual al libertății presei (pe care il puteti consulta integral AICI, in format pdf) realizat de Reporteri fără Frontiere, după Spania (36), Franța (37), Letonia (39) și înaintea unor alți membri ai Uniunii Europene precum Ungaria (56), Italia (57), Grecia (84) sau Bulgaria (87).

Totodată, potrivit raportului global privind independența presei realizat de Freedom House, mass-media din România sunt „parțial libere”.

 

EVZ: „Toma, un om care s-a imbogatit din presa”

„Raportul privind libertatea presei în România în 2012” al AMP a starnit deja controverse in presa romaneasca prin urmatorul pasaj:

  • „Vocile pro USL sau anti-Băsescu au dominat spațiul mediatic, prin intermediul unui arsenal mediatic mult mai puternic. Importanți lideri USL controlează entități sau grupuri media. Dan Voiculescu, fondatorul Partidului Conservator, deține (prin familia sa) controlul trustului Intact, iar Sebastian Ghiță, senator PSD, este patronul televiziunii de știri România TV. O altă televiziune de știri, Realitatea TV, este controlată de un apropiat al PSD, Cozmin Gușă. De partea cealaltă, fostul jurnalist, actual consilier politic, Dan Andronic a dirijat corul susținătorilor președintelui Băsescu, vârfurile de lance fiind cotidianul Evenimentul Zilei și postul de televiziune B1TV. De remarcat traseul lui Andronic, care în trecut i-a consiliat pe foștii adversari ai lui Băsescu – Adrian Năstase și Călin Popescu Tăriceanu”.

O prima reactie vine de la Redactorul-sef al „Evenimentului zilei”, Simona Ionescu, care scrie astazi intr-un editorial intitulat „Pe jurnaliști trebuie să-i judece doar cititorii”:

  • „Raportul este întocmit sub îndrumarea președintelui asociației, Mircea Toma, un fost angajat al lui Sorin Ovidiu Vântu, un om care s-a îmbogățit din presă prin vânzarea de acțiuni ale unei publicații independente către un mogul cu clare interese de șantaj politic. De altfel, tranzacția a făcut obiectul unui dosar de anchetă la Oficiul de Spălare a Banilor, în urmă cu câțiva ani. Multe dintre informațiile consemnate în ”preambulul” raportului (ba chiar și în raport) sunt distorsionate, incomplete sau de-a dreptul mincinoase. Semn că documentarea fie nu a fost temeinică, fie a înclinat balanța”.

 

Acest articol este proprietatea Reporter Virtual și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

ȚI-A PLĂCUT? DĂ MAI DEPARTE:

 
 
 

ETICHETE:

Foarte slabSlabMediocruBunFoarte bun (Niciun vot deocamdată)
Încarc...

Related Posts

NOTĂ: Vă rugăm să comentați la obiect, legat de conținutul prezentat în material. Orice deviere în afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afișarea de anunțuri publicitare, precum și jigniri, trivialități, injurii aduse celorlalți cititori care au scris un comentariu se va sancționa prin cenzurarea parțială a comentariului, ștergerea integrală sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine integral autorului comentariului.

6 comentarii

  1. baba novac spune:

    Inca o dovada ca jurnalisti nu (prea) mai exista! Sunt doar sustinatori/ultrasi aflati cu arme si bagaje intr-o tabara sau alta, intamplator sau cu angajament. Presa arata acum dupa chipul si asemanarea societatii romanesti de astazi – polarizata, saraca in continut, superficiala, plina de mitocani, manelizata, lipsita de investitii straine … sa mai continui?!? Imi lipsesc stirile seci si corecte, analizele sustinute cu date si documente, interviurile pregatite si percutante, editorialele spumoase, semnaturile cu verb … Offfffffffffffffffffffffffff! Pacat, mare pacat.

  2. costel spune:

    Libertate?Adica ziaristii sa aiba voie sa omoare oameni fara sa raspunda??Sau la ce libertate va referiti??Acum orice neica nimeni care are o legitimatie de ziarist te face albie de porci fara nicio proba si nu pateste nimic!!Ce ar trebui sa-ti mai faca??Sa te omoare??Sunteti ridicoli!Ziaristii,ca toti oamenii TREBUIE sa intre la puscarie daca nu probeaza afirmatiile pe care le fac!!Nu le convine?Sunt locuri de munca in agricultura,spre ex.

  3. Vintosu' spune:

    Doamna Simona Ionescu, nu mai mancati ce nu trebuie! Dvs vorbiti despre angajati ai lui Vintu? Adica vorbiti de funie chiar in casa spanzuratului! Pai o fi fost Mircea Toma angajat al lui SOV, insa seful dvs, Dan Andronic, a fost chiar mana lui dreapta! Chiar asa memorie scurta sa aveti. Andronic a fost cercetat chiar si intr-un dosar de frauda bancara, BRS. Si nu numai ca s-a imbogatit alaturi de SOV, asa cum Mircea Toma nici nu visa, dar i-a mai luat si nevasta! Ei, hai, puteati sa gasiti orice alte argumente, dar nu pe asta cu Vintu, doamna Ionescu! Ipocrizia e noua politica editoriala de la Evenimentul. Sa va fie de bine!

  4. @simona ionescu – Ei, banuiam ca „nu numai” de la acel pasaj, insa cred ca acel pasaj din preambul a fost declansatorul. Sigur ca sunt multe lucruri contestabile. La o prima lectura am constatat ca 95% din raport reprezinta insailarile unor lucruri aparute in presa, fara sa se intre in substanta si fara analiza. Ma rog… Pana una-alta, esti prima si singura care il contesta, cel putin eu n-am mai vazut alta pozitie. E bine ca ai facut aceste precizari.

  5. Adi, te inseli. Indignarea mea nu vine de la ~urmatorul pasaj~ indicat de tine. Sau mai corect, nu numai de la acel pasaj. In intreg raportul sunt lucruri contestabile. Daca Dan Andronic se simte atacat, poate sa se apere si singur. Eu cu tine lucram de prea multi ani impreuna ca sa nu stii ca lucrurile false, exagerarile sau interesele facute pe seama profesiei de jurnalist ma enerveaza. Stii, de asemenea, ca daca in locul lui Andronic era scris numele tau, la fel as fi reactionat. Jurnalisti care au citit raportul, punct cu punct, au avut aceeasi atitudine ca a mea. Doar ca nu au curajul sa o spuna nici macar pe blogul propriu. Sunt convinsa ca oamenii cu care am lucrat, jurnalistii care au pus osul la treaba in redactii vor intelege corect mesajul meu din textul publicat in Evenimentul zilei. La fel si Mircea Toma – iar la anul raportul lui va arata altfel.

  6. ROYCE spune:

    TONOMATUL BASIST DEBITEAZA NUMAI PROSTII.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to top