Editorul ziarului Impact din Montréal: „Românii din Canada nu prea mai citesc ştiri despre ţara de origine”

12:00 pm, 12 iunie 2011 • de Comentariile sunt închise pentru Editorul ziarului Impact din Montréal: „Românii din Canada nu prea mai citesc ştiri despre ţara de origine”

» Click AICI ca să te abonezi la ȘTIRILE RV pe mail

Recesiunea nu a afectat foarte mult mass-media din Canada, însă publicaţiile româneşti din diaspora nu stau chiar pe roze la capitolul bani, mai ales că multe dintre ele se distribuie gratuit. Cu toate acestea, se poate vorbi despre o concurenţă serioasă pe piaţă, numai în Montréal existând patru ziare româneşti. Impact din Montréal este cel mai nou. Cristian Bucur, editorul publicaţiei, a vorbit într-un interviu, pentru Reporter Virtual, despre presa românească din Canada, dezvăluind o realitate tristă: românii emigranţi nu mai vor ştiri legate de ţara de origine.

Reporter VirtualÎn România, criza economică a afectat puternic mass-media. Cum a fost percepută recesiunea, în Canada, pentru presa din diaspora?

Cristian Bucur: În Canada, recesiunea s-a simțit mult mai puțin decât în România, ceea ce mi se pare normal într-o anumită măsură. Canada dispune de resurse naturale importante și are o economie mult mai dinamică decât cea românească. Noi, cei din presa comunitară, nu am simțit nicio diferență, practic, resursele au rămas la fel. Problema din comunitatea de români din Montréal – și cred că se poate extinde și la Canada – este că sunt prea puține businessuri românești, şi, în plus, nu prea există cultura marketingului printre patronii de origine română. Este probabil o moștenire care s-a transmis din țara de origine, din păcate.

Ziarul Impact din Montréal este distribuit gratuit. Cum se descurcă din punct de vedere financiar, este rentabil să scoţi o publicaţie gratuită în diaspora?

Aici intrăm pe un teren mai delicat… Este foarte greu să echilibrezi bugetul unei astfel de publicații, care nu face parte din “main stream media”. Pentru a testa o afacere trebuie un minimum de doi ani, în cazul nostru ne-am echilibrat bugetul după doar un an, dar este o luptă permanentă și, sincer vă spun, nu este deloc ușor. Noi avem și anumite avantaje față de concurență, emisiunea de radio “Marca-Ro”, care acum se difuzează de cinci ori pe săptămână în limba română. Astfel, oferim pachete de publicitate mai interesante, în plus, avem și un website destul de popular.

Ca jurnalişti, aveţi susţinere din partea autorităţilor române, dar şi canadiene?

Nu avem niciun fel de subvenții din partea României sau a Canadei, toate veniturile vin în mod exclusiv din publicitate. Aș vrea să subliniez și faptul că suntem complet independenți, ceea ce nu prea este cazul unei mari părți a presei din România. În anumite situaţii însă, anumite instituții din România subvenționează diverse evenimente din comunitate, dar se poate ușor observa că sunt mereu aceleași persoane care se califică. Am certitudinea că sunt fonduri cu “dedicație”, dar nu ne batem prea mult capul cu asta.

Ce tip de subiecte preferă să citească românii din diaspora?

În urmă cu câțiva ani am făcut un sondaj de opinie mai consistent referitor la ce doresc oamenii să citească. Pe primul loc a ieșit, în mod surprinzător… umorul, urmat de sport și, la ceva distanță, știri din România. Cred ca românii au nevoie să râdă, să se mai destindă după atâtea greutăți și stres. E grea viața în România, dar și primii ani ai imigrării sunt extrem de dificili.

Ce primează în presa din diaspora: printul sau online-ul, există o delimitare a preferinţelor?

Nu cred că s-a ajuns la așa ceva. Oamenii preferă să simtă hârtia ziarului, depinde și de generații, fără îndoială. Pe de altă parte, orice publicație care se respectă are un site, cel puțin, acceptabil.

Se poate vorbi de o concurenţă în presa comunitară? Are Ziarul din Montréal un concurent direct, ca target?

Da, există o concurență mare, aș zice. Numai la Montréal există patru publicații. Din cauza acestei concurențe, una dintre publicații, cea mai veche dintre toate, a fost cam zdruncinată și a trebuit să-și reducă aparițiile la o dată pe lună. Impact are un design mai modern și un target mai tânăr decât celelalte. Tendința ziarelor comunitare este, în general, să fie cam plictisitoare, repetând de multe ori știrile. Noi ne-am propus, și am și reușit până acum, să oferim multe materiale originale, exclusive, care au făcut ca ziarul să dispară din punctele de distribuție la numai câteva ore după ce a apărut. Ca o curiozitate, dintre cele patru ziare existente acum, două au fost fondate de mine, însă acum conduc doar unul împreună cu partenerul meu.

Ce şanse are un român emigrant să lucreze ca jurnalist în Canada?

În media națională, foarte mici. Este un domeniu foarte exclusivist, în care este foarte greu să pătrunzi ca imigrant. Este vorba de limbă, cultură și de o viziune a vieții pe care un canadian născut acolo o are, iar un imigrant nu. Sunt multe diferențe de valori între Europa și America, chiar dacă, aparent, avem multe lucruri în comun. Am cunoscut câteva cazuri concrete de jurnaliști de origine română cu studii în Canada, care au abandonat, la un moment dat, meseria pentru altceva sau pentru a pleca în Statele Unite.

Când a apărut pe piaţă primul număr al Ziarului Impact din Montréal?

Publicaţia noastră a împlinit un an de existență în februarie 2011, dar acest proiect este, de fapt, o continuitate a unei activități pe care am efectuat-o de-a lungul anilor. După o serie de transformări ale altor publicații, dar și după o lungă experiență radio la Ottawa și Montréal, implicări ca președinte al Asociației Române din Canada, organizări de evenimente, îmi place să cred că această publicație este un rezultat al multiplelor experiențe individuale. Suntem, în momentul de față, doi coordonatori-parteneri și avem în redacție peste 14 colaboratori permanenți atât în Canada, cât și în România, Moldova, Italia, Germania și Statele Unite. Am dorit să aducem și o noutate prin publicarea de materiale trilingve, română, engleză și franceză, deoarece sunt multe persoane de origine română care nu vorbesc limba, dar ar dori în mod evident să se apropie de cultura și obiceiurile românești. În plus, am avut surpriza extrem de plăcută ca şi oameni din alte culturi să ne citească și să ne transmită mesaje de apreciere. Ziarul Impact din Montréal are un tiraj de 6.000 de exemplare lunar, fiind distribuit în Montréal, Laval, Rive Sud, Terrebonne, Québec City, Toronto, Los Angeles şi Bucureşti.

Acest articol este proprietatea Reporter Virtual și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

ȚI-A PLĂCUT? DĂ MAI DEPARTE:

 
 
 

ETICHETE:

Foarte slabSlabMediocruBunFoarte bun (Niciun vot deocamdată)
Încarc...

Related Posts

NOTĂ: Vă rugăm să comentați la obiect, legat de conținutul prezentat în material. Orice deviere în afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afișarea de anunțuri publicitare, precum și jigniri, trivialități, injurii aduse celorlalți cititori care au scris un comentariu se va sancționa prin cenzurarea parțială a comentariului, ștergerea integrală sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine integral autorului comentariului.

Comments are closed.

Scroll to top