Combinația construirii monopolului Hiparion în distribuția de presă (1)

2:23 pm, 23 decembrie 2011 • de Comentariile sunt închise pentru Combinația construirii monopolului Hiparion în distribuția de presă (1)

» Click AICI ca să te abonezi la ȘTIRILE RV pe mail

Sursele Reporter Virtual susțin că-n spatele patronului de la Hiparion se află Dan Voiculescu și Sorin Ovidiu Vîntu, care l-au împrumutat pe Dan Vasile în momentul în care a preluat Hiparion de la grupul finlandez Sanoma, nu a cumpărat societatea – așa cum a apărut informația. Mai exact, fostul angajat al companiei străine a preluat o firmă cu datorii evaluate între cinci și opt milioane de euro, iar el a trebuit să găsească pe cineva pentru a acoperit aceste găuri. Un alt specialist în domeniu a dezvăluit, pentru Reporter Virtual, pas cu pas, cum are de gând Hiparion să devină o companie care să monopolizeze piața de distribuție. Primii pași au fost făcuți prin cooptarea trusturilor Ringier și Adevărul Holding. În continuare, specialistul în distribuție ne dezvăluie combinația lui Dan Vasile, patronul din fața Hiparion Distribution.

Update: Patru distribuitori au refuzat să mai ridice marfa din depozitul din Transilvania și au trimis notificare oficială. Conform contractului, distribuitorii au dreptul să acționeze în instanță Ringier pentru cesionarea contractului către Hiparion fără acordul lor. Show-ul continuă.

“Monopolul difuzării de presă sau narcotizarea editurilor

Ultimele două mari edituri din presă, Adevărul Holding și Ringier, vor ceda, etapizat, distribuția presei unui colos cu picioare de lut, Hiparion.

Cine este Hiparion?

O firmă al cărei lider afișat este Dan Vasile. Unul dintre oamenii care au ajutat la “aranjarea” Rodipetului, de la care și acum editurile ar mai avea de recuperat sume gigantice.

O firmă care a avut, până de curând, exclusivitatea distribuirii produselor Deagostini, produse pentru care toți difuzorii de presă s-au văzut nevoiți să colaboreze cu Hiparion, chiar dacă erau constant furați de acesta prin nescăderea integrală a returului pe orice produs livrat (și nu numai Deagostini).

Nescăderea corectă a returului practicată îndelung de către Hiparion a făcut ca toți difuzorii de presă să acumuleze datorii false, imense, pe care Hiparion, pentru a-și proba bonitatea, le-a prezentat editurilor ca fiind bani pe care îi are de recuperat din piață.  Este un fapt cunoscut că firmele de difuzare au, fără excepție, dosare întregi cu facturi nereglate, adunate de-a lungul anilor.

În ultimul an, Dan Vasile a făcut mișcări strategice, înființând, separat, alte două firme cu care intenționează să sifoneze în viitor Hiparionul. Trebuie subliniat că, deși el apare acum ca fiind patronul Hiparion, aceasta este doar fațada, urmând ca, după ce reușește să aducă toate marile edituri în curtea companiei Hiparion, să se dea la o parte și să se ocupe de cele două firme nou-înființate: cea de transport și cea de chioșcuri. Chioşcuri care – coincidență – sunt preluate de la lichidatorul judiciar al Rodipetului.

Negocierile cu cele două mari edituri se poartă de foarte mult timp. Argumentele pe care Hiparion le flutură prin fața ochilor editurilor pentru a obține spre distribuire produsele în exclusivitate sunt costuri mai mici de transport (prin firma personală a lui Dan Vasile), nemaiexistând decât o singură firmă care să transporte marfa tuturor editurilor. O scădere a cheltuielilor cu personalul (pentru că fiecare editură are propriul departament de distribuție, propriul depozit) și, poate cel mai important, eliminarea posibilității ca difuzorii să nu mai vrea să plătească la timp.

Acestea sunt argumente perfect valabile și extrem de tentante pentru orice editură

De fapt, tactica celor de la Hiparion este aceea de a obține exclusivitate pentru toate produsele editurilor mari, obținând astfel monopol, cu toate avantajele care decurg din această poziție:

– va putea să ceară fără nicio frică să-i fie achitate sumele așa-zise datorate, acele solduri artificiale create abil cu ajutorul celebrei mașini de numărat retururile

– va putea ca, după o perioadă de jocuri simple de genul ”îți livrez doar atât din ce este vandabil, pentru că doar atât pot să-ți dau”, să determine orice difuzor să semneze un nou contract, direct cu Hiparion. În noul contract, Hiparion va oferi difuzorului un alt comision și nu pe cel existent, pe care Hiparion acum îl ”moștenește obligat”.

Următorii pași logici vor fi să omoare și apoi să ”cumpere” rețele întregi de difuzare care nu vor mai putea să țină pasul cu plățile impuse de Hiparion și achitarea falselor “datorii istorice”. Cumpărarea acestor rețele nu se va face pe firma Hiparion, ci pe firma-satelit care, în cazul în care colosul Hiparion se va prăbuși ”datorită” sifonării banilor, lui Dan Vasile îi va asigura o foarte puternică rețea de difuzare cu care va rămâne. Difuzorii care vor supraviețui vor fi înrobiți prin amenințarea tăierii mărfii în orice secundă și prin impunerea unei forme de lucru pe care Hiparion a implementat-o deja cu unii difuzori. Sistemul Hiparion se bazează pe livrarea direct la chioșcul de ziare și preluarea returului direct de la chioșc, totul fiind monitorizat cu ajutorul unui soft. Aceasta se traduce în faptul că difuzorii nu vor mai avea propriii șoferi, cu care eventual să poată deservi o marfă venită din afara Hiparionului de la eventualele edituri mai mici care vor dori să-și păstreze independența. În acest fel și micile edituri rebele vor trebui să se “alinieze”.

Urmând pașii aceștia, piața se va ordona, atât difuzorii, cât și editurile vor lucra doar prin Hiparion, fiind total dependenți de această firmă.

În viitorul nu foarte îndepărtat însă, după ce editurile, cât și difuzorii nu vor mai avea propriile mijloace cu care să-și facă distribuția, Hiparion va putea plusa. Precum pe vremuri, când Rodipet avea peste 25% din piață, ca rețea de difuzare, Hiparion va putea veni nonșalant la fiecare editură în parte și va putea pretinde zâmbitor… de mâine vreau 50% comision, altfel, produsele tale nu vor mai ajunge la niciun punct de difuzare a presei. Oare se poate întâmpla așa ceva în viitor? Poate doar dacă Hiparion ar fi ”condus” de oameni reputați din defunctul Rodipet…

Și întorcându-ne la miezul problemei. Ca întotdeauna, banii. Oare este mai rentabil, ca editură, să-i dai un comision cu cel puțin 10% mai mult lui Hiparion față de cel mai bine cotat difuzor și să crezi că vei primi mai mulți bani decât înainte? Oare, ca editură, îți poți permite să ai, brusc, amnezie și să nu-ți amintești că, până foarte de curând, cel mai mare datornic către toate editurile era chiar Hiparion? Oare chiar să nu știi ce se întâmplă acum pe piață? Cum Hiparion, prin amenințări sau rugăminți umile, cer difuzorilor să le dea “un pic mai mulți bani acum în perioada asta” numai pentru a reuși să plătească celor două mari edituri de mai sus soldul curent. Totul ca să lase impresia, pentru o perioadă, că sunt cei mai corecți cu plățile, pentru a nu exista nici cel mai mic motiv de suspiciune din cauza cărora editurile să dea înapoi. Asta, deși gaura în buzunarul Hiparion este astronomică și nu va putea fi acoperită decât dacă marile edituri vor cădea în capcană.  Ciudat este că, în ciuda reputației de oameni care nu pot fi duși de nas, nici Patriciu și nici conducerea elvețiană nu-şi dau seama că, de fapt, toată mișcarea asta este gândită de mult timp de niște oameni inteligenți din interiorul editurilor, care au fost deja “tocmiți” să pună lucrurile în mișcare. Transportul să-i fie cedat, treptat, lui Hiparion, deși ajunge și la ora 9:00 la destinație. Vânzările să arate rău, deși se alocă preferențial marfa (chiar dacă returul la Hiparion este colosal). Că nu pot recupera banii sau să se controleze difuzorii rău-platnici, deși sunt tolerați oameni cunoscuți care au schimbat zece denumiri de firmă de difuzare dând țeapă după țeapă. De la distribuțiile celor două edituri nimic nu a “transpirat” din culise până acum. Însă vor veni și vremuri fierbinți când vor transpira editurile pe de-a-ntregul”.

Acest articol este proprietatea Reporter Virtual și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

ȚI-A PLĂCUT? DĂ MAI DEPARTE:

 
 
 

ETICHETE:

Foarte slabSlabMediocruBunFoarte bun (Niciun vot deocamdată)
Încarc...

Related Posts

NOTĂ: Vă rugăm să comentați la obiect, legat de conținutul prezentat în material. Orice deviere în afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afișarea de anunțuri publicitare, precum și jigniri, trivialități, injurii aduse celorlalți cititori care au scris un comentariu se va sancționa prin cenzurarea parțială a comentariului, ștergerea integrală sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine integral autorului comentariului.

Comments are closed.

Scroll to top