Cazul „Caltabosul” – dovada ca jurnalistii de la stiri au avut dreptate. Nu si seful de atunci al TVR

1:54 am, 26 februarie 2013 • de Comentariile sunt închise pentru Cazul „Caltabosul” – dovada ca jurnalistii de la stiri au avut dreptate. Nu si seful de atunci al TVR

» Click AICI ca să te abonezi la ȘTIRILE RV pe mail

sasuFaimosul caz de coruptie „Caltabosul”, incheiat prin condamnarea la inchisoare a doi fosti ministri – Decebal Traian Remes si Ioan Avram Muresan – este nu doar un dosar spumos din punct de vedere mediatic, ci si un caz-scoala despre cenzura prin presa la televiziunea publica.

Pentru cine nu-si mai aminteste, scandalul a izbucnit in octombrie 2007, la Jurnalul TVR, odata cu difuzarea pe post a unor inregistrari video si audio in care Remes, fost ministru liberal al Agriculturii in guvernul Tariceanu, primea un plic cu bani de la Ioan Avram Muresan (si el fost ministru al Agriculturii, dar cu 10 ani mai devreme, in guvernarea Conventiei Democrate). Spaga era destinata „ungerii” ministrului Remes pentru ca acesta sa aranjeze prin influenta sa politica acordarea unor contracte de lucrari publice fiului lui Gheorghe Ciorba – un om de afaceri care s-a si autodenuntat in acest caz. 

La acel moment, presedinte-director general al TVR era Alexandru Sasu (foto), pesedist de sorginte politica, numit pe functie de Calin Popescu Tariceanu gratie intelegerii „pe sub masa” pe care PNL o avea cu PSD pentru sustinerea in Parlamentul a guvernului minoritar liberal. PNL avea nevoie de suportul PSD deoarece, dupa ruperea aliantei DA, PDL a fost scos de la guvernare de liberali si implicit din coalitia majoritara care sustinea cabinetul Tariceanu.

rodicaculcer-b1Director al Departamentului Stiri, cel responsabil cu producerea Jurnalului TVR de la ora 19.00, era Rodica Culcer (foto). Aceasta a intrat in conflict cu seful sau Alexandru Sasu, dupa difuzarea imaginilor care dezvaluiau faptele de coruptie. Sasu s-a pronuntat public impotriva jurnalistilor de la stiri, considerand ca aparitia casetei cu imagini incriminatoare a fost „ilegala si inoportuna”. Drept consecinta, al doilea episod – in care Muresan si Ciorba erau filmati cand descarcau carnati, palinca si caltabosi acasa la Remes – nu a mai fost difuzat pe post din cauza interventiei lui Sasu.

Este prima oara cand un material nu apare pe post pentru ca imi interzice superiorul ierarhic”, a declarat directorul de stiri Rodica Culcer, intrata in direct chiar la Jurnalul TVR. Masurile de cenzura ale lui Sasu au fost continuate de tentativa de intimidare a jurnalistilor care lucrau la Stiri, prin sesizarea adresata de acesta Comisiei de Etica a TVR pentru a ancheta aparitia filmului cu spaga.

Printre argumentele invocate de Sasu in luarea deciziei de a bloca difuzarea altor imagini despre cazul „Caltabosul” figura si faptul ca „nu s-a cerut acordul persoanelor in cauza, pentru ca era o inregistrare cu camera ascunsa a unor convorbiri private” sau ca „autorul si realizatorul, precum si directorul Directiei stiri, doamna Rodica Culcer, nu au semnalat nici Comitetului Director, nici directorului general, posibilitatea unei tentative de manipulare”!!!

Iar ca tacamul intimidarii jurnalistilor sa fie complet, CNA s-a trezit si el din adormire luand o masura stupida: sa sesizeze procurorul general al Romaniei in cazul imaginilor difuzate de TVR, in conditiile in care acelasi CNA consimtise ca imaginile difuzate anterior nu incalca legislatia audiovizuala!

Deciziile fostului presedinte-director general al TVR Alexandru Sasu (acum director la Money.ro TV) au fost nu numai impotriva spiritului jurnalismului independent, dar si a intereselor comerciale ale institutiei pe care o conducea. Stirile cu imaginile in exclusivitate inregistrasera o audienta buna. Prin comparatie, primele zece minute ale Jurnalului TVR, din seara difuzarii casetei cu spaga lui Remes, au fost vazute de 306.000 de telespectatori din mediul urban, dupa Pro TV (672.000 de telespectatori) si Antena 1 (441.000). Media pe tot Jurnalul a fost ceva mai mare – 340.000 de telespectatori, mai mult cu 45.000 de persoane decat audienta stirilor TVR din ziua precedenta.

Ca atare, erau semne suficient de clare ca daca serialul ar fi continuat existau sanse bune ca TVR sa-si sporeasca audienta in raport cu principalele televiziuni private concurente. Cu voia lui Alexandru Sasu – cel obligat profesional, dar mai ales moral sa apere libertatea jurnalistului – acest lucru nu s-a intamplat. Jurnalistii au primit un mic calus in gura si o lectie de genul „aveti grija, asa ceva nu trebuie sa se mai intample”. TVR, la randul sau, a mai pierdut inca o sansa de a-si intari credibilitatea si influenta pe piata media, o tendinta care – daca l-ar fi interesat cu adevarat pe Alexandru Sasu, pe predecesorii si pe urmasii sai la sefia TVR – ar fi indepartat televiziunea publica de haosul si ruina in care se zbate la ora actuala.

Sentinta definitiva din Dosarul „Caltabosul”  ramane insa ca o consolare pentru jurnalistii care lucrau atunci la Jurnalul TVR. Condamnarea celor doi politicieni arata ca demersul celor de la Stirile TVR a fost confirmat si de Justitie, desi nu era nevoie de nicio confirmare pentru ca seful TVR sa accepte difuzarea unui material pur jurnalistic pe post. Ar fi trebuit pur simplu sa-i lase pe jurnalisti sa-si faca treaba, lasand timpul sa demonstreze daca au facut bine sau rau. Iar timpul scoate intotdeauna adevarul la suprafata.

Sursa foto: Gandul.info

Acest articol este proprietatea Reporter Virtual și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

ȚI-A PLĂCUT? DĂ MAI DEPARTE:

 
 
 

ETICHETE:

Foarte slabSlabMediocruBunFoarte bun (Niciun vot deocamdată)
Încarc...

Related Posts

NOTĂ: Vă rugăm să comentați la obiect, legat de conținutul prezentat în material. Orice deviere în afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afișarea de anunțuri publicitare, precum și jigniri, trivialități, injurii aduse celorlalți cititori care au scris un comentariu se va sancționa prin cenzurarea parțială a comentariului, ștergerea integrală sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine integral autorului comentariului.

Comments are closed.

Scroll to top