Ca să nu se supere tovarășa Gabriela Firea, la Teatrul Excelsior numai fluturii sunt liberi

8:11 pm, 2 aprilie 2017 • de Comentariile sunt închise pentru Ca să nu se supere tovarășa Gabriela Firea, la Teatrul Excelsior numai fluturii sunt liberi

» Click AICI ca să te abonezi la ȘTIRILE RV pe mail

Cenzura în artă și cultură este ceva specific regimurilor totalitare. Comuniștii, naziștii, fasciștii cenzurau orice contravenea propagandei oficiale sau putea să fie interpretat ca fiind împotriva regimului. În teatre nu aveau loc spectacole, dacă nu treceau de comitetele de cenzură, care vegheau ca nu cumva să fie ceva care contrazice, încalcă, atacă sau contestă propaganda oficială.

”Fluturii sunt liberi” este o poveste de dragoste, despre ambiție, vise și dezamăgiri, pusă în scenă la Teatrul Excelsior. Un teatru unde conducerea a început să se practice cenzura în cultură, exact ca pe vremea PCR.

Adică numai fluturii sunt liberi să-și spună mesajul, pe scena acestui teatru, cât timp stau în banca lor și vorbesc despre iubire. Mai este condiția ca fluturii să nu aibă carnet de partid PSD.

Dacă sunt fluturi candidați la Parlament, din partea PSD, pot spune orice pe scena Teatrului Excelsior. Restul fluturilor nu au dreptul să spună ce vor ei, mai ales nu au voie să facă parte din vreun spectacol care ar putea deranja ”conducerea de partid și de stat”.

Conducerea Teatrului Excelsior a decis să interzică prezentarea unui montaj video într-un spectacol care trebuia să aibă loc aici. Montajul conținea imagini de la protstul #REZIST.

Citește și: Cazul unui procuror erou ne explică perfect ce fac astazi Liviu Dragnea, Tudorel Toader & mafia din politică

Spectacolul era organizat de echipa ”Decât o Revistă” (DoR). Este vorba despre o revistă trimestrială de jurnalism narativ. ”Publică povești despre cum trăim azi și care explorează familiarul realității românești, experiențele și trăirile care ne sunt comune”, se arată în prezentarea revistei.

Echipa care editează revista a gândit un spectacol care să ”transpună pe scenă conceptul și dinamica unei reviste”. Pentru că e o revistă care tratează teme din actualitate, subiectul #REZIST era inevitabil în spectacolul de două ore care cuprindea citiri, interpretări, muzică live, dans, teatru și scurtmetraje.

Unul dintre momentele din spectacol îl reprezenta un montaj video de 4 minute despre protestul #REZIST. Acest montaj nu a trecut de ”comitetul de cenzură” format ad-hoc în Teatrul Excelsior.

Când organizatorii spectacolului ”DoR Live: Revista prinde viață” au prezentat montajul video echipei tehnice a teatrului s-a produs surpriza. Organizatorii au aflat că nu li se permite să prezinte acel montaj în cadrul spectacolului, pentru că ar conține ”mesaje politice”.

 

”Considerăm că o parte din evenimentul Asociației MEDIA DOR vizează o poziție politică față de care Teatrul Excelsior, prin statutul și misiunea sa, trebuie să-și păstreze o poziție neutră”, se arată într-un comunicat de presă al Teatrului Excelsior.

 

Dincolo de faptul că protestul #REZIST nu a fost unul politic, pentru că nimeni nu a pledat acolo pentru sau împotriva vreunei doctrine politice de stânga sau de dreapta, motivul invocat de conducerea teatrului este de-a dreptul scandalos, în condițiile în care conducerea acestui teatru a acceptat ca, în noiembrie 2016, pe scena Excelsior să aibă loc lansarea candidaților PSD la alegerile parlamentare.

Conform celor relatate în presă, la vremea respectivă, Gabriela Firea s-a ocupat de acest moment, care a deschis bătălia electorală din iarna anului trecut. Jurnalista Mădălina Mihalache, de la Adevărul, a scris un reportaj foarte interesant despre această lansare.

”Evenimentul a fost deschis cu discursul Gabrielei Firea, care a prezentat proiectele începute şi pe care le are în vedere în mandatul său, la Primăria Capitalei … Dragnea a promis că Bucureştiul va avea centură pe patru benzi până în 2020, 300 de creşe noi, autostradă-inel care va înconjura Bucureştiul, iar proiectul lui Firea privind bursele naţionale pentru studenţii care stau la bătrâni va fi implementat la nivel naţional… Primele trei rânduri au fost ocupate de liderii de la centru , cei şapte primari ai Bucureştiului şi de cei 24 de candidaţi la alegerile parlamentare. De organizarea evenimentului s-a ocupat primarul general, Gabriela Firea, care este şi preşedintele PSD Bucureşti”, a relatat Mădălina Mihalache.

Realizați despre ce vorbim? Vorbim exact despre o situație tipică dictaturii comuniste când PCR folosea teatrele pentru propaganda proprie și cenzura orice mic cuvințel care putea să contrazică această propagandă.

Organizatorii spectacolului ”DoR Live: Revista prinde viață” au decis, așa cum era normal, să refuze cenzura. Au renunțat total la spectacol și au anunțat că îl vor reprograma într-un alt loc, la o altă dată.

Știrea a provocat un scandal mai ales pe rețele sociale, pentru că Gabriela Firea are parte de o presă dubios de indulgentă în această perioadă. În mod normal, un asemenea act de cenzură tipic comunist trebuia să fie subiect de prime-time trei zile la TV, până când plecau din funcții șefii teatrului.

Jurnalistul Gabriel Sandu a întrebat șefii de la Teatrul Excelsior de ce au cenzurat spectacolul.

 

”Am discutat telefonic cu managerul general Adrian Găzdaru și cu directoarea artistică Maria Rotar și sunt profund îngrijorat de integritatea profesională a acestor doi oameni… ” a concluzionat Gabriel Sandu în articolul pe acest subiect publicat pe brrlog.com.

Interesant este că cei care au decis să cenzureze spectacolul au dat din colț în colț când au fost luați la întrebări. Aceștia au susținut chiar că nu s-au uitat la montajul video și au decis actul de cenzură pe baza a ceea ce le-au spus mașiniștii de la teatru.

”Din punctul lor de vedere, montajul pe care nu l-au văzut (scuze, dar nu pot să mă satur de asta) face propagandă politică, iar ei nu cu asta se ocupă… ”, scrie Gabriel Sandu.

 

Realizați cât de șocant este să invoce un asemenea motiv directorii unui teatru unde, cu câteva luni în urmă, a avut loc lansarea candidaților PSD la alegerile Parlamentare? Este siderant!

 

Evident că acum, după ce a izbucnit scandalul, Gabriela Firea neagă că ar fi știut de cenzura de la Excelsior. E irelevant dacă a știut sau nu. Ceaușescu nu aproba personal toate deciziile comitetelor de cenzură. Dar ele existau pentru că exista Ceaușescu care conducea un regim dictatorial.

Cenzura în teatru, în artă și cultură, este un simptom ce ține de patologia dictaturii și e grav că în București, sub administrația Firea, apare iar așa ceva.

În 1989, când mii de români au ieșit în stradă împotriva dictaturii comuniste și a lui Nicolae Ceaușescu, desființarea cenzurii comuniste era unul dintre deziderate.

Ceaușescu și-a văzut dictatura intrând în colaps chiar de la balconul Comitetului Central al PCR, actualul sediu al Ministerului de Interne. De acolo a fugit cu elicopterul, privind în jos către piața plină în care se striga ”Libertate”, Jos Ceaușescu” și ”Jos comunismul”.

Ironia destinului face ca exact lângă această piață să fie locul unde, după aproape 28 de ani de la căderea regimului ceaușist, să întâlnim iar stafii ale dictaturii. Teatrul Excelsior își are sediul într-o clădire pe care, cu siguranță, o vedea cuplul Ceaușescu în timp ce se ridica cu elicopterul de pe Comitetul Central. Parcarea din fața teatrului este, practic, o continuare a parcării și străzii de acces către fostul CC al PCR.

Mulți dintre cei care au ieșit în stradă, în București, pentru libertate și doborârea dictaturii comuniste, au trecut în decembrie 1989 prin fața clădirii unde este Teatrul Excelsior. Niciunul dintre ei nu își imagina că exact aici, după aproape 28 de ani, va bântui fantoma dictaturii comuniste prin cenzură în cultură.

Cred că nu este deloc o întâmplare că se produce iar un act de cenzură de tip comunist într-un teatru din București, oraș condus de un primar general PSD. Partidul făurit de tovarășul Ion Iliescu nu a reușit niciodată să de debaraseze de instinctele tipice dictaturii comuniste. Din acest motiv produce, pe bandă rulantă, lideri politici cu grave dizabilități democratice.

Întregul sistem de selecție internă din PSD face ca sistematic să fie împinși în față, prin acest partid, indivizi incapabili să înțeleagă democrația. În mod constant, toți liderii PSD încep să se comporte exact ca Nicolae Ceaușescu, atunci când ajung pe funcții publice.
Gabriela Firea este un astfel de lider cu grave dizabilități democratice.

Chiar dacă e dintr-o generație mai nouă, Firea se transformă încet într-un mic Dragnea de București care are în el multe dintre apucăturile marelui Adrian Năstase, îmbibat și el la rândul lui cu tot felul de metehne pe care le vedeam la tovarășul Niolae Ceaușescu, înainte de 1989.

Pur și simplu, PSD e un partid ce produce în serie tot felul de personaje ahtiate, în secret, după puterea și statutul lui Ceaușescu, lideri care devin imediat un pericol major pentru democrație. Această trăsătură este una dintre cele mai toxice trăsături ale PSD.

Gabriela Firea este, în opinia mea, un astfel de personaj. La capitolul ”propagandă” a punctat deja câteva momente înfiorător de asemănătoare cu cele din perioada ceaușistă.

Mai țineți minte iarna aceasta, când a nins puțin mai tare, cât de mare era diferența între propaganda tovarășei Firea și realitatea din oraș? Dacă te uitai la televiziunile pe care aceasta și le-a aservit, prin diverse metode, deszăpezirea era gestionată de ”administrația Firea” mai bine ca niciodată în istoria orașului. Nici Scânteia lui Ceaușescu nu se lăuda cu deszăpeziri atât de eficiente.

Când ieșeai însă din casă, riscai să mori înghețat printre munții de zăpadă care au zăcut acolo până când aerul mai cald i-a topit.
Propaganda și cenzura merg mână în mână în dictaturi și de aceea nu e o surpriză pentru mine să constat că sub aceeași ”performantă” administrație Firea încep să apară acte de cenzură în cel mai comunist stil posibil.

Situația de la Excelsior este de o gravitate extremă. Dacă va rămâne fără consecințe, va însemna că în teatrele din București este acceptată și practicată cenzura politică, exact ca în perioada dictaturii ceaușiste. Așa ceva este inadmisibil într-o democrație, într-o capitală a unei țări membre a Uniunii Europene, într-un oraș unde au murit oameni pentru libertate.

Pur și simplu situația aceasta scandaloasă nu ar trebui lăsată să se stingă fără demisii sau demiteri.

Citește mai multe articole de Mălin Bot, pe blogul ”Libertatea de exprimare ne aparține și nimic nu poate să o îngrădească, dacă noi nu vrem astaȚ

Acest articol este proprietatea Reporter Virtual și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

ȚI-A PLĂCUT? DĂ MAI DEPARTE:

 
 
 

ETICHETE:

Votează: Foarte slabSlabMediocruBunFoarte bun (4 voturi, media: 5,00 din 5)
Încarc...

Related Posts

NOTĂ: Vă rugăm să comentați la obiect, legat de conținutul prezentat în material. Orice deviere în afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afișarea de anunțuri publicitare, precum și jigniri, trivialități, injurii aduse celorlalți cititori care au scris un comentariu se va sancționa prin cenzurarea parțială a comentariului, ștergerea integrală sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine integral autorului comentariului.

Comments are closed.

Scroll to top