» Click AICI ca să te abonezi la ȘTIRILE RV pe mail

Dorința ministrului Turismului, Mircea Dobre, de a schimba brandul de țară, din frunză în oaie, a declanșat o adevărată furtună în mediul online. Unii cred că e bine să ne raportăm la Miorița, alții sunt scandalizați că România ar putea fi cunoscută drept ”Țara Oilor”. Ce părere are despre această furtună mediatică un specialist în turism, domnul Andrei Blumer, președintele Asociației de Ecoturism din România, vă spune chiar el, în rândurile ce urmează.

 

Să o luăm cu începutul: în urmă cu o lună, Ministerul a luat decizia desființării birourilor de promovare externă. Cui folosește această decizie?

Din punctul nostru de vedere, așa cum a fost luată ea, fără un studiu de impact și fără o analiză de eficiență a fiecărui birou, decizia nu folosește turismului, în general. În al doilea rând, nu a fost respectată perioadă legală a luării unei asemenea decizii. Consultarea publică a fost doar mimată, ori o decizie de asemenea gravitate ar fi trebuit să se bazeze pe un plan elaborat, bine comunicat și discutate variante de lucru. Este o decizie care nu este rea numai prin conținutul ei, ci  și prin felul cum a fost abordată problema, printr-un act unilateral, la limita legalității, într-un interval de timp extrem de scurt și prin faptul că a lipsit un studiu, o analiză concretă a fiecărui birou de turism în parte, ce trebuia prezentată industriei împreună cu un plan alternativ de acțiune pe promovare.

Ministrul Turismului a spus că francezii au cocoșul, spaniolii au taurul, deci trebuie să avem și noi un animal – oaia. Imediat, și ministrul Agriculturii a susținut propunerea, argumentând că ”oaia este o statuie vie”.  Să fie vorba de un omagiu celor care i-au votat sau miniștrilor le arde de glume?

Problema este că vorbim foarte ușor, mai ales în turism, de brand. Brandul se confundă tot timpul cu o siglă, cu un logo. Dar de la logo și până la brand e o distanță mare. Ne jucăm cu logo-ul de parcă ar fi alba-neagra! Am avut ”Simply surprising”, acum câțiva ani, pe urmă am avut frunza, acum se pare că vom avea oaia. Nu aici e problema. Problema e lipsa de consistență, neputința de a pune substanță în spatele unui logo, pentru ca el în timp să devină brand. Nu trebuie să ne așteptăm că, dacă venim mâine cu oaia pe post de brand, turismul românesc o să devină ceva extraordinar.

Spre deosebire de ministrul Turismului, care a făcut ditamai facultatea de management la Spiru Haret, dvs veniți chiar din mediul turismului. Ca om din interiorul sistemului, vă întreb: care ar fi adevăratele probleme cu care se confruntă turismul românesc, că bănuiesc că lipsa unei oi pe brandul de țară nu este?

Prima problemă ar fi inconsistența în comunicare. Apoi, există o lipsă de coerență în viziunea de marketing. Și mai există multe alte probleme serioase, precum lipsa specialiștilor din industria turismului – există doar o mână de ghizi specializați în activități mergând de la bird-watching, în Deltă, până la călărie, mountain-bike, cicloturism. În momentul de față, un ghid bun, vorbitor fluent de germană, este aur curat! În plus, nu avem manageri de destinație, nu avem o școală de management de destinație. Aici ar trebui să existe, din partea guvernului, o politică națională de sprijinire a acestui sector.

Dacă ați fi ministru și ar trebui să găsiți un brand de țară, către ce v-ați îndrepta? Chiar au rămas frunzele și oile singurele obiective turistice cu care putem atrage turiști în România?

Dacă aș fi ministru, nu aș face eu un brand de țară. Alegerea unui brand de țară n-ar trebui făcută de un ministru, ci de specialiști, în urma unei analize detaliate. Personal, nu aș face acum nici o schimbare de brand, fiindcă s-au investit mulți bani în actualul brand și nu trebuie să te apuci să schimbi brandul ori de câte ori vine un ministru nou. Dacă n-aș avea bani pentru specialiști, aș chema măcar la consultări reprezentanții industriei turistice și cu ei aș discuta, să vedem – trebuie sau nu trebuie schimbat brandul. Pentru că, revin la ce spuneam anterior, brandul în sine nu e o siglă, nu înseamnă doar să schimbi frunza cu o oaie. Brandul înseamnă cu mult mai mult, înseamnă cum ne percep pe noi turiștii din exterior, ce imagine reușim noi să comunicăm și ce valori punem noi în spatele unei sigle de genul ăsta.

Anul trecut, bulgarii ne-au depășit categoric în materie de turiști străini. Cum am putea să-i depășim vara asta, că vorba aia: or avea ei castraveți, dar nu au oi?  

Nu cred că putem să-i depășim peste noapte, prin magie. Avem niște atuuri – avem zona asta ieșită din comun a munților Carpați, avem Transilvania, promovată de Prințul Charles, avem o Deltă, au început să apară programe foarte interesante legate de degustările de vinuri, care pot atrage o clientelă selectă. Însă lucrurile astea trebuie muncite. Iar un management de destinație înseamnă coerență în promovarea unor produse, înseamnă rezolvarea problemelor de trafic, de acces, de mediu, fiindcă avem încă gunoaie la marginea localităților și în orice parcare publică, încât ți-e și rușine să te oprești cu un grup de turiști străini pe acolo. Astea sunt problemele delicate și multe dintre ele se pot ameliora. Nu ne trebuie decât voința de a le aborda!

 

Acest articol este proprietatea Reporter Virtual și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

ȚI-A PLĂCUT? DĂ MAI DEPARTE:

 
 
 

ETICHETE:

Foarte slabSlabMediocruBunFoarte bun (Niciun vot deocamdată)
Se încarcă...

Related Posts

NOTĂ: Vă rugăm să comentați la obiect, legat de conținutul prezentat în material. Orice deviere în afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afișarea de anunțuri publicitare, precum și jigniri, trivialități, injurii aduse celorlalți cititori care au scris un comentariu se va sancționa prin cenzurarea parțială a comentariului, ștergerea integrală sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine integral autorului comentariului.

2 comentarii

  1. neicanimeni spune:

    SUPER! oaia este PERFECT! asta si suntem! niste oi conduse de magarii pe care ca oile ii alegem la 4 ani ii urmam orbeste…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to top